Recensie: Nulpunt - Jorn Lier Horst, Thomas Enger

Uitgeverij: AW Bruna

Aantal sterren: ✮✮✮✮✮

Ook dit boek stond al enige tijd op mijn lijstje. Ik zag dit boek voorbij komen bij Boekenkraam voor een klein prijsje en was meteen verkocht. Tuurlijk greep ik die kans en bestelde ik het boek gelijk !
Dit boek heeft vele goede recensies. Dat maakt mij enthousiast om het boek te gaan lezen maar tegelijkertijd was ik er ook een beetje huiverig voor. Wat nou als ik dit boek juist helemaal niks vind ? Zou ik dan de enige zijn met een slechte recensie ? Maar who cares ! Lezen doe je voor je plezier, en een mening hebben mag altijd.

Wat mij gelijk opvalt bij het lezen van de eerste 40-60 pagina's, is dat het een vrij lange intro is. Je wordt gelijk meegenomen in een vermissing. Maar in tegenstelling tot vele andere boeken wist je als lezer niet meteen waar de vrouw is gebleven. Er raakt een vrouw vermist en niemand weet waar ze is of wie haar ontvoerd zou kunnen hebben. In plaats van steeds meer duidelijkheid te scheppen over een mogelijke dader en verblijfplaats, kom je juist meer te weten over het sociaal leven van de hoofdpersoon. Er worden verbanden gelegd en die verbanden zorgen ervoor dat je steeds verder komt in het onderzoek.

De opbouw van het boek is heel geleidelijk aan. Zoals ik al zei heeft het boek een lang intro, kom je langzaamaan steeds meer te weten en komt de conclusie dichterbij. Je maakt kennis met de verschillende karakters. Wel denk ik dat sommige personages wat verder uitgediept mochten worden. Iets meer achtergrond informatie bijvoorbeeld waardoor je beter begrijpt waarom die (hoofd)persoon zo reageert op bepaalde momenten. Iets meer diepgang in de personages.

Geen begin met een lijk, geen gruwelmoorden of aanslagen. Dit boek is gebaseerd op een vermissing en sleurt je mee. Het laat je verder lezen. de op of aanmerkingen die ik heb bij dit boek zijn niet genoeg om het geen goed boek te vinden. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen, een echte thriller. Het zit erg goed in elkaar. Ik heb het boek verslonden, en geef het mede daarom de volle 5 sterren