Recensie: Geheugenspel - Nina Verheij

Uitgeverij: Hamley Books

Aantal sterren: ✮✮✮✮✰

Ik won dit boek een tijdje geleden via Instagram, via een winactie van de uitgeverij zelf. Ik was er heel blij mee, want dit boek sprak me aan vanaf het begin dat ik deze voorbij zag komen. De kaft vond ik erg interessant, dat komt omdat hij zo duidelijk is. Het laat een plaats delict zien. Ik was gelijk erg benieuwd wat dit verhaal zal brengen.

Dit verhaal heeft niet echt een duidelijke opbouw. Bij de eerste pagina's wordt de kern van het verhaal al duidelijk en weet je al waar het verhaal om gaat draaien. Dus wat dat betreft mist er een opbouw. Wat wel goed wordt opgebouwd is de spanning. Het boek is vanaf de eerste bladzijden al spannend maar dit loopt langzaam toch een beetje op. Dit resulteert in niet willen stoppen met lezen en verder willen komen in het boek. Zeker positief dus !

Het verhaal is ingedeeld in korte hoofdstukken. Dat leest erg snel, en in combinatie met de vlotte
schrijfstijl leest dit boek als een trein. Er wordt vaak afgewisseld tussen heden en verleden. Het is goed gekozen om het stuk verleden mee te nemen, zo kom je er via twee wegen achter wat er gebeurd is toen de tijd. Zelf vond ik de wisseling van heden en verleden wel iets te vaak. De hoofdstukken hadden soms wat mij betreft langer mogen zijn waardoor je niet continu hoeft te schakelen. Het is niet overdreven storend, maar langere hoofdstukken zal het lezen nog iets soepeler maken.

De uitwerking van de personages is ook goed en voldoende. Het is makkelijk te begrijpen wie wie is en hoe ze in relatie staan met elkaar. Dat vind ik persoonlijk toch wel het belangrijkste bij de uitwerking van de personages. Dat het gelijk helder is hoe het zit, zonder daar bijvoorbeeld halverwege het boek nog hard over na te moeten denken. Dit is goed gedaan.

Ik had nog nooit eerder een boek van deze schrijfster te lezen, maar zal ik zeker in de toekomst wel doen. Ik wil meer van haar lezen en ben benieuwd naar de andere boeken. Ik geef dit boek met volle overtuiging 4 sterren. Helaas geen 5 sterren gezien het kleine minpuntje van de vele hoofdstukken, wat ik eerder noemde. Maar 4 sterren is zeker verdient, ik vond dit een erg leuk boek om te lezen. Een aanrader !