Recensie: Schaduwland - Robert Bryndza

Uitgeverij: Boekerij

Aantal sterren: ✮✮✮✮✰

Na het lezen van “Zonder gezicht” en na de bekendmaking van deel 2, wist ik gelijk dat ik dit boek graag zou willen lezen. Gelijk een pre order geplaatst en wachten tot het moment daar was. Ik was erg benieuwd en enthousiast, want ik had erg genoten van deel 1. Al vond ik “Zonder gezicht” wel leguber en misselijkmakend, maar dan op een positieve manier hoor !

Het mooie aan Bryndza is dat de schrijfstijl zo is opgebouwd dat je na het lezen van een nieuwe zin wil weten wat de volgende brengt. En dat je na het lezen van een hoofdstuk wil weten wat erna komt. Ik vind de wisseling tussen personages heel fijn, dat houd je aandacht er ook bij. Er wordt veel geswitcht en gerouleerd in gebeurtenissen. Verschillende situaties die zich allemaal op hetzelfde moment afspelen, waardoor je vanuit alle hoeken het verhaal maximaal kan lezen.

Dit boek is een vervolg op “Zonder gezicht” maar kan denk ik ook prima los gelezen worden. Er worden flashbacks gebruikt uit het vorige boek, maar die worden dusdanig opnieuw uitgelegd dat je voldoende kan begrijpen wat zich toen afspeelde.

Ik geef dit boek niet de volledige 5 sterren en ik zal uitleggen waarom. Ik ben enorm enthousiast, dat is wellicht ook te lezen, maar ik had deze reactie al verwacht. Ik had verwacht dat ik dit ook weer een goed boek zou vinden, dat ik er snel doorheen zou komen en het makkelijk wegleest. Dat het spannend zou zijn en het een verrassend einde zou hebben. En dat er gewerkt zou worden met verschillende verhaallijnen. Deze verwachtingen maken het desondanks toch een goed boek die ik met plezier heb gelezen. Deze boeken zijn een enorme aanrader, als je het mij vraagt !